"Pessimism är det namn som fega män ger åt visdom"

"Det är bara att inse faktum: Livet är hemskt. Allting som kan gå fel, går också förr eller senare fel. Hur ofta plågas man inte av försenade flyg, meningslösa möten, trista tvprogram eller överkokta makaroner? Det är inte ditt humör som det är fel på. Det är allting annat som går åt pipan. Du vet det, vi vet det och i den här boken finns fullt av vittnesmäl från andra som också vet det. Läs om tillvarons tristess, otroliga olyckor och allt annat dumt som man tvingas genomlida. Du kommer garanterat att bli besviken!"

Detta är inledningen till vår tids nya bibel: "Lilla pessimist boken" //Känguru
Kan varmt rekomenderas till optimister av alla slag. Den har nästan botat mig (tidsoptimist) och jag har bara läst egenom den en gång.

För att ni ska kunna få samma kunskap som jag så har jag nedan samlat alla de bästa utdragen ur boken. Läs, lär och njut



1) Vad människor säger och vad pessimisten hör

- Åh, vilket sött barn du har!
Den där ungen är ju, om möjligt, ÄNNU fulare än vad du är!

- Din bok var verkligen fascinerande.
Det var helt otroligt hur lite jag behövde läsa innan jag somnade

- Jag älskar dig också
Nej, det gör jag inte, men eftersom du sade det måste väl jag också säga det



2) Pessimistens liv

Flera vetenskapliga undersökningar har visat att pessimister lever längre än optimister, möjligtvis beroende på att de sistnämnda tar fler dumma chanser, tror sig klara omöjliga uppgifter och inte garderar sig mot missöden.

Fast vad spelar det egentligen för roll om man som pessimist får ett längre liv? Det är ju ett helvete att bli gammal....



3) Du vet att du har en dålig dag när...

... det minst irriterande på dagen är när datorn kraschar

... ditt hus brinner upp på samma dag som ditt försäkringsbolag går i konkurs

... du inser att det skulle vara en förbättring om du dog och återföddes som en dyngbagge


4) En sann pessimist...

...lyssnar på radio och funderar över hur fula de människorna är eftersom de inte får vara med i tv.

... Säger inte "Det var bättre förr" utan "Det blir värre imorgon"

... Väljer inte mellan kyckling och nötkött utan galna kosjukan eller salmonella



5) Pessimistens svar till optimisten

- Lev varje dag som det är den sista!
- Men du, långvårdsavdelningen är rätt trist..

- Livet blir vad du gör det till
- Åh nej, försök inte skylla mina föräldrars misstag på mig!

- Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder
- Vet du vad en orkan är?



6) Murphys lag

Om någonting kan gå fel, kommer det att göra det.

Om det finns en chans att flera saker kan gå fel, kommer den sak som ställer till mest skada att göra det.

Om ingenting kan gå fel, kommer det att göra det i alla fall.

Om man ser att någonting kan gå fel på fyra olika sätt och hittar en lösning för att åtgärda dessa, kommer ett femte, tidigare okänt sätt att uppenbara sig.

Om man lämnar något åt sig självt, tenderar det att förvärras.

Om allting verkar gå bra, har man helt klart förbisett någonting

Saker och ting förvärras under tryck



7) Kärlek

Ju snyggare någon är, desto mindre chans är det att personen vill prata med dig.

Den du träffar ikväll kommer alltid att se värre ut imorgon.

Precis efter din skilsmässa kommer den andra personen börja lägga vikt på "tills döden skiljer oss åt"

Om en man säger någonting till sin fru utan att hon hör det så har han fortfarande fel

Om en fru säger någonting till sin man utan att han hör det så är teven på.




8) Pessimist lexikon:

Ess
Ett spelkort som är lägst när man vill att det ska vara högst och högst när man vill att det ska vara lägst

Otur
Det som följer dig från vaggan till graven

WC
ett skitställe

Undergång
Det världen är påväg mot

Åsna
Optimist

Is
någonting man halkar på


Citron
En frukt man kan kasta i huvet på någon som säger "if life gives you lemons, make lemonade"




Och som avslutning till alla er optimister som fortfarande inte är övertygade vill jag citera George F. Will:

"Det trevliga med att vara en pessimist är att du alltid får rätt, eller blir glatt överasskad"



Kommentarer
Postat av: smultris

"...lyssnar på radio och funderar över hur fula de människorna är eftersom de inte får vara med i tv."

underbart ;)

Postat av: Tobbe

"En pessimist är någon som fått leva alltför länge med en optimist" :)

2008-01-23 @ 15:25:07
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Isak

haha, det där är ju bara så jag...speciellt den där med tv:n, jag stänger automatiskt ute allt annat när jag glor på den skärmen haha.

2008-01-23 @ 15:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback