Krig och kändisar i tuben

Jag har ett mindre inbördeskrig inom mig för tillfället där detjagvillha och detjagskullebehöva brakar ihop ordentligt. Inatt var jag så slut efter allt velande och vändande att jag däckade där jag satt i soffan och när jag vaknade vr jag helt öm i käkarna. Jag hade sovit med ett grovt underbett och enligt säkra källor så morrade och gnisslade jag tänder så fort man försökte få kontakt med mig.
Kroppar är intressanta saker

Sen, på vägen hit så träffade jag Max Bäckström på tuben. Honom hade jag inte sett sedan den kända knivskandalen på Rygerfjord då han bet mig i handleden tills jag började blöda duktigt. Han frågade om han fick se ärret, vilket han inte fick eftersom att risken då var stor att han skulle försöka förtydliga det.

Han var tillsammans med några polare och jag måste säga att med tanke på bilden jag har fått av Max från poetträffarna så trodde jag att hans kompisar skulle vara fyllesvin som bara kan skämta om sex, förnedring och vapen.. eller så skulle de vara rasister/nazister eller huliganer.

Herregud vad rätt jag hade





Slut på skitsnack. Nu skickar min Sötros bilder och jag ska snart försöka ta mig in och köpa biljetter. Här får ni en fin bild på min lillasyster när hon var.. 3 år kanske

image665

Kommentarer
Postat av: smultris

köpa vaddå för biljetter??????????

Postat av: Fotograf

Sådär, då kör vi här litet. Sitter med BLF:s prislista som heter Rätt och pris. Går att beställa från BLF för någon 100-lapp, vilket jag rekommenderar Personligen tycker jag det är överpriser i den.
Min är dock från 2006, så priserna är någon 100-lapp lägre i denna. Jag skriver heller inte ut priserna för att inte få någon från BLF sur på mig.

Om bildstöld: "...Med intrång i upphovsmannens ensamrätt avses t.ex. reproducering, kopiering, inläggning som digital bild i datoriserat arkiv, internetpublicering , CD och dylikt..."
"...När rättsinnehavare fått kännedom om intrång debiteras detta omedelbart med XX procent av prisbasbeloppet, utöver ersättning för eventuell publicering av bilden."

Vimmelfotografen som fotograferade inne på The Tivoli i Helsingborg fick sina bilder återpublicerade av Aftonbladet i vintras. Både i pappersform och i digital form så som smultris gjort. Han begärde 90,000 kr, vilket fick mig att tappa hakan. Särskilt då jag var den som fotograferade vimmel där tidigare. Det höga priset berodde på antalet bilder, stölden och att det fanns både i digital och pappersform. Även att de glömt bort att sätta dit hans namn gav några tusenlappar.

Tyvärr fick han "bara" 21000 kr, vilket jag tycker är fullt acceptabelt ändå + en Eos 30D av företaget han fotograferar för som tröst.

2008-03-21 @ 14:40:24
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se
Postat av: Cicci

Och det tycker jag inte är konstigt alls eftersom att (nu får du ursäkta att jag citerar mig själv)
"Om man sedan använder andras bilder för egen vinning, t.ex. på större föredrag, som reklam eller på utställningar så måste man alltid fråga fotografen."
och han gick personligen i vinst pga av dessa bilder med "pengar, rykte eller kontaktnät"

och som du själv sa så hade han publicerat bilderna i pappersform och i den digitala formen hade han ingen källhänvisning. Då bryter han mot upphovslagen eftersom att det inte framkommer vem som är upphovsmannen till bilderna.

Seglar vi i sabba båt än eller ska jag greppa en åra? Jag vet inte var du har fått citatet "Om bildstöld" ifrån (Hur går det med källkritiken hjärtat?;)) men jag tar det som en bakläxa och lovar som sagt att kontakta dig när jag hört mig för vad det är som gäller med folk som har som yrke att veta det.

Är det ok för dig?

2008-03-21 @ 16:05:32
Postat av: Fotograf

Rubriken lyder Om bildstöld i häftet Rätt och pris.

Här har vi ett klockrent exempel, från BLF.
http://blf.se/469.php#758

"Får man kopiera bilder från nätet (t.ex. ett företags hemsida) och lägga upp på sin blogg om man skriver vem som tagit bilden eller att den kommer från just det företaget? Om man vill använda bilden på ett positivt sätt, t.ex. visa en bild på en klänning från Zara och skriva att man tycker att den är snygg, är det tillåtet om man inte har frågat om lov?

Svar
Nej, upphovsmannen till bilden måste alltid ge sitt tillstånd."

Och BLF om någon organisation borde känna till lagen.

2008-03-21 @ 16:43:53
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se
Postat av: Fotograf

Såg att länken inte fungerade riktigt. Rubriken i länken lyder "bilder i bloggen". Sök på det efter att ha klickat på länken.

2008-03-21 @ 16:51:21
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se
Postat av: mumin

okey, men då är jag din humor-räddare i nöden, kolla den här länken;

http://www.youtube.com/watch?v=R_qU_0hMW34&feature=related

2008-03-22 @ 11:38:19
Postat av: cicci

Bra försök mumin min älskling men jag har redan sett den ;)
Nu ska Popeno, Popenos söta son, min bror och jag äta påskbrunch på Sirap. Mys mys

2008-03-22 @ 12:02:53
Postat av: cicci

Fotograf: Den enda paralellen jag kan dra, förut det jag redan vet inom ämnet, är till musiken där man utan problem kan ladda ner noter och sångtexter så länge set är för eget bruk. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara särbehandling mellan bildkonsten och textkonsten.

Men, som sagt, jag vet inte mer än vad jag säger nu och hur övertygande och trevlig du är låter så vill jag gärna undersöka saken själv och fråga de som har yrket att veta sånt här. Jag tror inte vi kommer längre med disskutionen i nuläget. Är det ok att jag kollar upp detta lite noggrannare innan vi fortsätter?

2008-03-22 @ 12:09:36
Postat av: Fotograf

Helt okej Cicci. Jag har förövrigt lagt upp en tråd på fotosidan.se där fler fotografer med mer kunskap än jag kan säga sitt. Du är välkommen att följa den hur den artar sig på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90767

2008-03-22 @ 15:26:19
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se
Postat av: NN

Det påstås att Max inte ens kände de fulla tonåringarna i fyran bredvid, bara så att du vet -,-

2008-03-27 @ 10:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback