Religionsuppgift - samiskt besök (Varning! Alldeles för jävla långt)

OBS! Egentligen skulle det vara bilder överallt i texten men eftersom att jag inte sitter på min dator så får det komma i efterhand.


När vi först kom in i salen där vi skulle ha vår lektion i religion så hade någon ställt alla stolar i en stor terapi-ring.
Först skämtade vi om att vi kanske skulle få leka fruktsallad eller att någon skulle komma in, sätta sig på en stolt och säga "Hej, jag heter Ragnhild och jag är alkoholist" -"Heeeeeej Raaagnhiiild", men efter att ha kastat en blick över rummet blev det tydligt vad som var i görningen. På bordet låg en skinntrumma, en kåsa och något annat suspekt (som senare visade sig vara en tandborste) och då och då skymtade vi en liten, liten svarthårig kvinna iklädd en blå kolt.

Vi kan väl säga att vi anade vad som skulle komma.


Lektionen inleddes av våra två lärare som försökte (och lyckades) bevisa att vi inte kan någonting om samisk kultur -alls. Felicia erkände att hon hade fått läsa lite om samerna i två av sina f.d. skolor men så som hon blev utfrågad så vågade jag inte berätta att vi fick ett skrivtligt prov i geografi,där vi skulle markera ut alla platser där det bodde samer, i min förra skola. Men poängen gick ju fram - vi vet för lite.

Kvinnan, Viktoria Harnesk, joikade, berättade om samisk kultur, visade upp sina kläder och verkade väldigt nervös.
Inte för att jag inte förstod henne, ett gäng trötta tonåringar med armarna i kors skulle inte vara mitt förstahandsval om jag fick välja publik, men tyvärr gjorde det att jag hade lite svårt att svepas med i hennes föredrag. Något som hon sa som faktiskt gjorde mig intresserad var när hon nämnde Amoc. Om man går in på samer.se så står det lite kort om Amoc men det enda man egenligen får veta är att han är en rappare ifrån Enare i Finland vars låttexter är på samiska. När jag gjorde en sökning på hans namn på google så visade det sig att många av hans låtar utlagda på youtube, bl.a. denna.

Ju mer jag tänker på det så är det faktiskt inte helt ovanligt med samisk musik. Alldeles nyligen så såg jag en tjej som var med i TV4's morgonsoffa som sjöng på samiska (minns inte vad hon heter) och jag har själv sjungit en del körstycken på samma språk. Därför håller jag med Viktoria som tror att musiken kommer att hjälpa till med att bevara det samiska språket som länge har varit nära att dö ut.

En annan känd samisk sångerska är Marie Boine vars sånger har använts som bakgrundsmusik i flera filmer och dokumentärer (har jag hört) och enligt wikipedia så ska hon ha tackat nej till att uppträda på vinter OS i Lillehammar 1994 för att hon inte ville vara ett "kulturellt alibi".

Som om det inte räcker med att hon verkar ha intrelligens, integritet och en fruktansvärt vacker sångröst så är hon same. Kan det bli bättre? ;)


Tja.. nu var uppgiften här att skriva att blogginlägg men jag är lite osäker på om jag verkligen kan avsluta som jag brukar göra i min blogg. I sådana fall blir det en antydan om att jag inte orkar sitta framför datorn längre för att jag är trött/uttråkad/hungrig/har bråttom och sen avrundar jag med ett "hej då" i någon variant, på något språk...

Får väl se på betyget om det är rätt eller fel.
Tjipp och hej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0