Midsommarfirande, samisk renskötsel eller lucia...

Ok, mina tre favorithögtider:
  1. Jul
  2. Påsk
  3. Alla helgons dag
Jag tycker att folk gör det här med seder och riter till ett större problem än vad det är! Jag tror att allt i slutändan egentligen handlar om vanor. Om jag i min familj brukar klä ut oss till araber den 29 augusti varje år, och tycker att det är en rolig tradition, så kommer vi att fortsätta göra det med våra barn och barnbarn även och grannarna äter blomkål och sjunger baklänges. Att våra traditioner influeras av andra kulturer gör inte mig någonting för det är vårt eget val. Det är när vi märker att "Hey! Grannarna sjunger baklänges! Det verkar ju jätteskoj, det måste vi också börja göra varje 29 augusti". Det är ju för att vi tycker det verkar bra eller roligt om vi inte tyckte det så skulle vi inte få för oss att börja sjunga baklänges!

Hur bräcklig eller stabil ens riter är beror till stor del på traditionen och uppfostran man har i sin familj och så länge vi fortsätter så kommer den alltid att finnas kvar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0