Utbildning

Ja hurrni... jag kommer ju att börja plugga någon gång. Inte särskilt snart. Inte i vår. Inte i höst. Längre än så har jag inte planerat för jag försöker vara närvarande i nuet och känna efter vad jag vill idag. Har ingen aning om vad jag vill om ett år eller mer.

Men jag funderar ju ändå lite på vad jag vill plugga. Vad tror jag att jag vill jobba med på lång sikt?
Det är ju tok-svårt!
De yrken jag funderat på är logoped, dietist, addiktolog och artist. Sen gjorde jag nu Umeå Universitets utbilningstest och fick följande förslag:

  • Vård - Hälsa - Idrott
  • Människors beteende - Etik - Undervisning
  • Språk - Kommunikation - Media

Av dessa var det egentligen bara den i mitten som lät intressant. Media är nog inte en bransch för mig, även om jag säkert skulle vara bra på det, idrott är jag för lat för, språk är jag för rastlös för och vård är för obehagligt (kroppsvätskor är bara ok från riktigt små barn eller människor man älskar så mycket att det inte är äckligt)... men människors beteende, etik och undervisning - absolut! Det låter otroligt lockande men då återstår frågan: Vad jobbar jag med efter den kursen? Jag är inte intresserad av att gå en lång utbildning som kan ge mig ett intressant jobb om jag bara kompletterar och pluggar något annat ointressant i några år till, så kul tycker jag faktiskt inte att det är att plugga.

Ska kika på det där lite mer...


Krass och pum!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback