Att älska Sverige är inte rasism

image468Jag bryr mig inte hjärtskärande mycket om vad artister gör på fritiden. Enligt de flesta bryr jag mig alldeles för lite med tanke på vad jag lyssnar på ibland och de än ändå ofta människor som lyssnar på hiphop & rnb. Skärpning folk, har ni ens tänkt på vad t.ex. "Shake that ass bitch" handlar om?

Loke ska ha våldtagit en tjej, Robbie Williams sägs vara sexmissbrukare, Marilyn Manson ska ha misshandlat djur på scen (vilket det iofs finns bevis för att han inte gjort men det är inte poängen) och Michael Jackson behöver jag väl knappt nämna.

I vilket fall så lyssnar jag på musiken jag tycker är bra och skulle varenda jävla artist åsikter vara mina bara för att jag tycker de är grymma musiker så skulle jag väl i princip bara kunna lyssna på Georg Riedel.

MEN det var ändå en glad överasskning att få se
det här klippet.

Det är inte helt enkelt att säga att man lyssnar på Ultima Thule.
Sen får jag ju fortfarande problem när jag lyssnar på Pluton Svea
men det är ju inte konstigt alls. De är inga diskreta rassar precis.



"Skinheadkulturen är en av de få subkulturer som har en multinationell bakgrund. Skinhead var fram till 1995 den vanliga svenskpråkiga benämningen i bland annat TV-nyheterna. En vanlig faktoid är att alla tror att skinnskallar är nazister, rasister, eller i alla fall främlingsfientliga. I själva verket är det ett rykte som hängt kvar sen länge. Rakad skalle har alltså ingenting med politiken att göra."




image470image472image473

Kommentarer
Postat av: smultris

jag älskar thule, jag älskar skinnskallestilen, finns inget vackrare än rakade killa med grova kängor och hängslen... men sen kallar ju folk mig nazist också :P

Postat av: Cicci

Du är inte nasist, du har bara invandrarfobi :P

2008-01-27 @ 15:13:45
Postat av: Tobbe

Ja, skönt klipp att se...
Skinheadkulturen växte från början fram som en sorts arbetarklass-subkultur i Storbrittaninen i början av 70-talet. På sätt och vis som en motreaktion mot den långhåriga hippierörelsen, vilken man inte kände någon tillhörighet till. Hippierörelsen sågs som pårökande akademiker/över och medelklassbarn.

Skinheadrörelsen var multikulturell; musiken de lyssnade på var ska och annan musik från Jamaica. Faktum är Jamaicanska artister och skinheads hyllade varann i kulur och musik.

Något tiotal år senare förändrades denna kultur och många skyller medierna för detta: Medierna gav skinheads skulden för en massa nazist och rasistbrott i England. Därigenom skapades en viss stämpel "skinnhuvud = Rasism" och de som nu drogs till rörelsen var historielösa och förvirrade nassar som visade sina åsikter just genom att annamma skinheadrörelsens kultur, och även musik. Men vid det här laget hade musik glidigt över till punk (vilket kan tyckas är ett stort steg, men punkmusik är, och var speciellt vid den här tiden, stark influerad av reagge och skamusik).

2008-01-27 @ 16:07:57
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Cicci

Men Tobbe! *busvissling*
Vad du kan

Jävligt intressant sånt där. Roligt att rassarna hyllar vår mest gästvänliga kung genom tiderna också

Humor är humor och plast är bara plast

2008-01-27 @ 16:13:41
Postat av: Tobbe

Däremot, kan man väl säga att skinheadrörelsen i Sverige knappast har samma multikulturella bakgrund.

Nuförtiden känns det dock som om var och varannan snubbe är rakad, vilket gör att det nog är rätt accepterat och inte lika kontroversiellt som det nog var runt åren 1990-95, typ.

Btw. Jag är multikulti som fan och inte bara antinazist och antirasist utan även anti-nationalist.
Och det får hata mig mig för om ni vill.

Fast iofs är jag mot alla -ismer. Utom aberatism :D

2008-01-27 @ 16:15:56
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Tobbe

Jag ser för många dokumentärer för mitt eget bästa.

Och givetvis får ni älska Sverige hur mycket ni vill; För kärlek är ju bättre än hat :)

2008-01-27 @ 16:22:21
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Cicci

Jag vill starta en ny ism
En typisk Sveaism
eller så kanske sado-masochism räcker mer än väl

Den ska vara för oss
galna
galningar i staden
som inte sväljer eller producerar skit men gärna vill se
Nationalister med mindre register
som inberäknar ett mindre område än allt som kommer därtill

Stockholms fascination med inte nödvändigtvis fascism

Istället för ugglor i mossen ligger ungdomar på stål

Stockholms huliganer utan varesig våld eller lag
bara väldigt vassa tungor och konsten att ha rätt
(Retorik: Konsten att få andra att tycka som du)

Nationalism betyder sällan rasism
särskilt inte i vårt fall, nej vi vill frälsa fler
Guds lära? Ett liv lär mycket mer!
Sluta bara blunda och kom med oss som ser

Och vi behöver inte vara en och samma sort
som följer ett mönster någon påstår ska va rätt
för sånt är inte lätt och helt onödigt dessutom
men säg en legend, det räcker med en,
som påstår att ingenting gick fel

Och tänk på de som vill backa några steg
och ta sin lilla tid
från sin lilla tid
i små underbara liv som blir kortare för varje glas

"-Tycker du att graven är för djup?
Nå välan, så tag dig då en sup!"

De har iallafall Bellman på sin sida

2008-01-27 @ 17:12:13
Postat av: Tobbe

Jag går i varje fall inte med. Min enda -ism är fortfarande aberatismen, vilken är en anti-ism.
Jag byter inte sida för någonting. Bara mutor

I mitt förra liv var jag inte poet utan filosof:

http://www.aberatism.com/?cat=1

2008-01-27 @ 19:27:37
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Say no to gravity, yes to Lolativity

Aberatismen vimlar av lolativiteter.

2008-01-28 @ 02:07:21
URL: http://lolativiteter.wordpress.com
Postat av: Cicci

Haha orrkey, I love you guys anywaysesss

2008-01-28 @ 11:09:56
Postat av: Tobbe

Insåg det nu, när man betrakar min -ism i efterhand att
det är någon form av anarkistisk ideologi.

Oh well...

2008-01-28 @ 15:31:48
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: mumin

ehm...vad finns att älska? jag är ju inte kejsare och overlord där^^;D.

2008-01-30 @ 08:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback