Trängsel - bra för stackars Svensson

Torsdag 13/3

Torsdagmorgon på gröna linjen
När tunnelbanan skriker in hör man tusen suckar från perrongen då ryggar pressas mot glasfönstrerna på dörrarna som snart öppnas och stängs. In kommer man som vanligt i vilket fall och försöker desperat hitta någonstans att hålla i sig innan tåget fortsätter och då händer det otroliga. Sven Johansson och Anna Svensson börjar helt plötsligt tala högt på en offentlig plats!

Oj, förlåt mig         nej, nej, nej, det är ingen fara

Är det ok att jag står ok klämmer in dig i väggen här?         Har jag något val?;)

Oj, håll i dig!         Var?         Når du om jag flyttar mig hit?         Aaaah!

Akta hunden!        Åh, förlåt. Vad fin den är! Vilken ras?


Helt plötsligt är tunnelbanan fylld av ett muntert blaha från alla möjliga håll och kanter.
Jag trampar en nypolerad lacksko alldeles vit och när jag förskräckt ser upp på den drabbade ägaren ser jag inte en irriterad min utan ett överslätande leende. Antagligen för att han själv just råkat tackla en gammal tant som reagerade genom ett lägga en lite, skrynklig hand på den nyrakade kinden och säga "Ojoj, bry dig inte om det"
Så tänk på det kära gnällmopsar, jag känner en hel del av er. Faktumet att jag nästan bara umgås med folk som är översociala och spontana även i vanliga fall kanske inte tänker på att det är bra för stackars Svensson att bryta sin kadaverdiciplin.
Så nästa gång du får en finnig tonåring över axeln, testa att le.
Inget smittar snabbare än skratt.

image630




-------------------------------------------------------------------------------------------



Onsdag 12/3

Gott folk! Jag är numera utbildad säljare och ger inte bort saker gratis längre. Darra!
Sålde för första gången idag. Drog i 1780 spänn på de 3 timmarna jag hade kvar, det var ändå rätt ok. Dubbelt så bra som alla andra nykomlingar ;). Nej, jag tröttnar aldrig på att prata om hur bra jag är på vissa saker. Jag måste få påpeka mina talanger då jag är helt vardelös på två livsviktiga saker (eller tre, det beror på hur man räknar), nämligen ordning&reda och förhållanden. Då måste man få vara grym på lite annat så det väger jämnt ;)

Nu ska jag käka något och lägga mig. Ni får njuta av lite
härlig musik. Denna har jag faktiskt själv sjungit men måste tyvärr erkänna att The Real Group gör den bättre

Kommentarer
Postat av: mumin

väl talat syster! *dunkar i bordet*

2008-03-14 @ 11:34:24
Postat av: sallad

Tackar, tackar. Har övat länge ;)
Jag saknar dig lite, mitt lilla troll, visste du det?

2008-03-14 @ 12:02:58
Postat av: Tina

Hej. Jag vet inte hur jag ska få det här att på bästa sätt låta "snällt" så jag går väl rakt på sak istället. Jag vill inte att du lägger upp bilder på mig, inte i din blogg inte någonstans såvida du inte har min tillåtelse att göra det. Bilder som ligger uppe får du ta bort.
Tack på förhand!

2008-03-22 @ 20:08:00
Postat av: cicci

Men all respekt Tina så ska jag först kolla upp om det inte är jag som fotograf som har ensamrätten till bilderna. Det gäller iallafall alla bilder som är tagna på offentlig plats.

Glad påsk!

2008-03-24 @ 09:36:39
Postat av: Anonym

Bilderna har du väl ganska självklart ensamrätt till? Jag har väl aldrig påstått något annat. Men jag vill inte att du lägger upp dom "offentligt" såvida du inte har min tillåtelse att göra det. Det känns olustigt.

2008-03-24 @ 12:00:16
Postat av: Anonym

"Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från till exempel fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer."

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

2008-03-24 @ 12:07:00
Postat av: Akademikern

Idag får du publicera dina bilder på folk på din hemsida/blogg eller dyl så länge bilderna inte är kränkande på något sätt, antingen för sig själv eller i samband med en kränkande text.
Förr behövdes det ett godkännande från personen som är med på bilden men den lagen har ändrats.

"För Internet gäller personuppgiftslagen och bilder på personer får inte publiceras om dom är kränkande eller i sårande sammanhang"

Så flickan här ovan kan ju alltid önska att bilden ska tas bort men det är helt upp till Cecilia att behålla den här om hon så önskar. Jag ser inget fel med att den ligger uppe här då den varken är kränkande eller nedlåtande, tvärtom så är det en glad och vacker bild tillsammans med en varm text.

2008-03-24 @ 12:41:11
Postat av: Anonym

Akademikern. Gulligt att du tillrättavisar mig.
Egentligen har det inte speciellt mycket med lagar att göra. Pul är inte speciellt delaktig alls i det hela, men det är ju det här med "fråga innan man
publicerar en bild" som är grejen.
Men jag och Cecilia har inte längre den kontakten vi hade förut, därför ser jag ingen anledning i att hon lägger ut bilder på mig. Jag vet att hon jobbar med fotografi på fritiden, så i ett (riktigt, materiellt) portfolio för att visa sina skills för andra fotografer är en helt annan grej än att publicera i till exempel bloggen, för skojs skull. Förut var det helt okej då vi hade en riktigt bra vänskap, men nu vill jag gärna ha en tillfrågelse innan bilder publiceras, så jag har koll på vart bilderna ligger och vilka bilder det är.
Och det har egentligen ingenting med lag att göra hit och dit utan mer respekt för varandra. Eller, jag vill att hon respekterar att jag inte vill vara med i hennes blogg eller övriga fotosidor där bilder finns (eller fanns). Och varför? Jo, för att jag är liksom inte del av hennes liv längre. Det känns skitkonstigt att se bilder som ligger uppe på en sida vars ägare man inte umgås med längre. Det känns som sagt olustigt, därav "kränkande" för mig.

2008-03-24 @ 15:19:56
Postat av: Akademikern

Jo, jag är ganska gullig av mig faktiskt så där har du rätt.
Pul har visst med detta att göra och hade det varit "privat" och du brydde dig lite mer så hade du mailat Cecilia ang detta istället för att offentliggöra det hela, det är däremot kränkande mot henne och hade jag varit Cecilia så hade jag faktiskt raderat dina kommentarer här.

Kränkningar går åt båda håll förstår du, speciellt gällande kommentarerna under detta inlägg.

Nog hade du kunna skött detta snyggare?

(Ang det du skrev att hon bara jobbar med fotografi på fritiden, det stämmer inte riktigt eftersom bla jag har anställt henne för fotojobb och även andra anlitar henne... Jag ville bara påpeka det då denna sida även är hennes portfoilo)

2008-03-24 @ 19:33:34
Postat av: Anonym

haha efter att ha hängt me i detta drama oh läst alla kommentarer skrattar ja åt allt. Ja förstår inte grejjen? Vill tjejen som är på bilderna inte att dessa bilder ska ligga uppe på nätet, är det väl för fan bara att ta bort dom? Gör henne en tjänst i stället och ta bort dom där jävla bilderna. Detta är ju löjligt, verkar som du ska börja gråta snart "Akademikern"

hej på`re

2008-03-24 @ 19:58:32
Postat av: Akademikern

Nej men nu jäklar kom du på mig... *brister ut i storgråt*

2008-03-24 @ 21:23:41
Postat av: smultris

Vad e det för anonyma läsare som kommenterar här helt plötslig?t??
Lite skojigt är det allt att läsa deras kommentarer, har Tina en fanclub som måste beskydda henne måntro ;)

Tror ni inte att Tina och Cicci kan lösa detta själva?

Jo förresten Cicci, Vi drar ju snart till Berlin för modellplåtningen och jag tänkte bara påminna dig om att påminna mig om att skaffa pass i veckan... mitt minne sviktar men jag tror det har med min höga ålder att göra :D

PUSS på dig ;)

Postat av: sallad

Nejmen ojdå, tjena! Jag har visst dålig koll på mina bloggkommentarer, såg detta först idag. Vad mycket uppmärksamhet man kan få för en sån liten grej, tackar för det *niger fint*

Fortsätt gärna att läsa, kommentera och debattera, sånt är bara roligt.

Morsan, fixa pass!

2008-03-25 @ 15:05:24
Postat av: smultris

hey jag ska... men nääääär?

Du får komma hit o släpa mig till polisen annars kommer jag ju varken dit eller till Berlin ;)

2008-03-25 @ 20:13:38
URL: http://www.smultris.se
Postat av: sallad

Hey, jag försöker ju hela tiden men du verkar ju bara vilja veta av mig när jag jobbar :(
Fredag?

2008-03-25 @ 23:42:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback