Riltons vänner

Jag vet att det låter som en cirkus men det är en vokalgrupp. Tänk The real group men 20 år yngre.
I vilket fall, det här är ett ihopklipp av fraser från låtarna på deras skiva "De vill att vi bugar och niger".
Det blir en fin liten saga.

Text och musik: Peter Björklund, Peter Hägerås, Tomas Carlsten och Una Prosell






Ni missförstår allt som jag säger. Ni missförstår vart enda ord. Stackars er som inte kan förstå mig.
Allt som tolkas, det måste borstas. Poleras tills det skiner, för det du säger är det som stinker. Det döljer du med vackert språk. Jag ber dig, göm dig nu. Vi kommer snart till himlen. Vi hatar liv och varandra. Vi tål inte andra. Vi avgudar våld, vi vill inte andas. Jag slår sönder allting som jag håller i. Jag snubblar på all skit som jag lever i. Försummar alla nära mig som jag håller av. Jag går av. Nej, jag vill inte ha fler krav.

Jag tar ut min ilska på vem som helst. Gör inga undantag. Går på som en ångvält. Jag vill vara själv.
Jag vill inte ha någon annan nära mig ikväll. När regnet faller står jag kvar. Jag kan böjas som ett strå.

All min ilska, allt mitt blod har runnit ut och tvättats bort och blekts och mattats av. Små, sköra trådar kan kapas av. Jag vill inte lämnas kvar här på jorden när ni drar.

När stormen kommer står jag kvar och i dess öga ser jag klart. Regnet dränkte båda två. Jag häller salt i öppna sår. Om du kan höra mig nu så ber jag dig att stanna kvar. Jag är allt för feg som tvättar känslorna i klor. Det finns massa här inom mig och det är någonting som stör mig och retar mig och kittlar mig på samma gång. Förgör mig. Och allt du är och allt du vill försvinner nånstans. Jag kan inte ens se dig.

Det finns nånting inom oss. Nånting vi måste släppa loss. Solen doftar sött. Allting inuti är smetig poesi. Du är blind av din nedstämdhet. Du missar att jag finns nära dig. Här finns jag och jag vill dig väl.
Du tyngs av alla krav. Du har fått för många slag. Jag hoppas att du har förmåga att lita på att jag finns här hos dig även om allt känns mörkt och tungt. Du får inte missa att du lever. Att det finns så mycket mer än dina sorger. Lugna ner dig. Jag försäkrar att jag ser dig. Ser att du är du.

Tiden rinner. Ta det lugnt. Jag vet att vi hinner leva här och nu, jag och du. Så hjärtat, kom och lägg dig här bredvid. Det finns tid för allt en annan gång. Hjärtat, det var allt för längesen, kom och känn.

Snälla vännen, vet du nåt om vad du känner? Kan du stanna till? Stanna till, lilla ängel. Vi har all tid i denna värld så sjunk långt ner i min själ.






En tyst minut.

Vi blundar. Firar att vi finns.
Vi tror.
Vi ber.
Vi minns när andras liv tog slut.

Herre Gud, jag ber dig; lämna oss ifred!
Du har visat med besked att du kan få mig frysa inuti och spy tills hjärtat kommer ut.
Jag hittar inte ut ur mig själv.

Vill du ha mitt liv?

Visst känns det som vi älskar?
Visst känns det som vi lever?
Men när jag tänker till; "hur kan vi finnas till? Det är bäst vi super till och jag glömmer bort allting. Bekymmer är ingenting."

Visst känns det som om vi älskar?

 Jag känner att jag lever.


En tyst minut.

Vi blundar. Firar att vi finns.
Vi tror.
Vi ber.
Vi minns när andras liv tog slut.

Herre Gud, jag ber dig; lämna oss ifred!
Du har visat med besked att du kan få mig frysa inuti och spy tills hjärtat kommer ut.



Kommentarer
Postat av: smultris

sjukt tung text.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback