Samtal med en busschafför

Ni får själva lista ut när han andades. För mig är det fortfarande ett mysterium...

- Hej

- Hej

- Hah, jag körde på kanten. Såg du? Jag är så jävla ovan med dom här korta bussarna, jag brukar köra med Scania va. Det var inte jag som valde bussen utan de var dom där uppe, jag bara fick na men det är fan så mycket lättare med de här korta bussarna än med de här dragspelen va för när man kör med dom så är det inte så att man glider utan när man svänger som jag gör nu här så skjuts mittensektionen liksom ut så man får växla mellan ettan och tvåan hela tiden för att den inte ska dra iväg. Jag körde två sånna tidigare idag så jag blev jävligt glad när jag fick Volvon nu. Jag har ju jobbat på Scania i 20 år nu och kört, förut jobbade jag på huvudkontoret men så flyttade dom upp hela verksamheten till Södertälje 2002 och då var jag ju tillbaka där jag började så att säga 85 när jag hakade på det här. Innan körde jag lastbil ner till Irak, du vet när Bush fortfarande var med, men jag tycker ju om att köra så jag tänkte "Varför sitta på ett jävla kontor om man inte trivs med det va?" och min chef han tyckte inte om mig. I slutändan tyckte ju inte jag om honom heller och då kan man ju lika gärna ut och köra igen.

- Ja, man ska göra det man gillar, annars är det inte värt det.

- Nä precis. Jag får typ samma lön ändå va så varför sitta på ett jävla kontor då om man inte trivs. Sen var det ju jävligt schysst att jag fick dom att ge mig en årslön när jag gick så det var schysst asså. Du vet jag är ju timanställd men jag kör rätt mycket, jag fick köra elva kvällar av tolv nu när det var så jävla mycket snö va. Förut fanns det inte så många så då fick man alltid rätt mycket tider men nu får man vara på och tjata men det är rätt schysst ändå va för jag fick 14 000 eller jag fick nog inte riktigt den siffran än va men det var i alla fall vad jag fick den här månaden och då körde jag ändå bara något över 100 timmar. Du vet jag har ju en timlön på 130 i timmen och det är fan inte så jävla dåligt alltså om man tänker efter du vet så då kan man lika gärna köra. Jag satt ju fan hos kronofogden där ett tag, hade skulder va, och fan vad skönt det är att ha betalat dom. Jag köpte ju en Mitsubishi förut men den sålde jag och köpte en gammal volvo. Den går men det gjorde fan inte Mitsubishin om du hajar vad jag menar. Alltså volvo är fan dyrt att tanka men jävlar vad den rullar sen, man kan missköta den hur mycket som helst men den går ändå bara den har olja och filter serru. Jag har bara haft gamla bilar, det går skitbra. Jaha, du ska av vid Tegelängsvägen. Jag såg när du tyckte serru.

- Jasså du har ögon i nacken du?

- Nej jag har vidvinkel här serru, det får man på gamla år men du vet när man har fyllt 52, som jag har fyllt, så får man ju lite problem va så jag brukar dra ner den här gardinen för de där gatulysena som kommer i ögona på en va och sen om det är dimma, det här lärde jag mig under min tid som taxichaffis, så kan man dra ner ännu mer och låta hellysena vara på vägen så ser man ändå, det funkar skitbra även i snö, du vet när det är så mycket att man knappt ser vägen va. Fan vad vacker du va, jag vet, jag kan vara din farsa.

- Gott nytt år!

- Gott nytt år!

Kommentarer
Postat av: tgvb

Mycket roligt och bra skrivet, Skriv mer, mycket!

2010-01-03 @ 19:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback