Fredriks svar

Musik

1. Vilken svordom använder du mest?
Fan också! Och skäms, för egentligen tycker jag det är obildat att svära.

2. Äger du en iPod?
Ja, i min iPhone. Självklart ringer/mailar/planerar/lever jag mitt liv från/genom/i en iPhone! :-)

3. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
06.30, sovmorgon alltså...

4. Hur många resväskor äger du?
Två?

5. Använder du flip-floppar?
Nej. Antingen så har jag skor på mig eller så går jag barfota.

6. Var köper du dina matvaror ifrån?
Luthagens Livs eller COOP, beroende på om jag har gott eller ont om tid för’t.

7. Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?
Ta. Svårt att hitta bilder med mig på. Har jag sagt att mitt mellannamn är Vladislaus? ;-)

8. Vilken var den senaste filmen du såg?
På TV: Arn - Riket vid vägens slut.
På bio, med min flickvän: Lyckan, kärleken och meningen med livet.
Underbar film, undrar bara vad den handlade om...

9. Du får ledigt idag. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en väninna?
Barnfamilj. Mina barn. Eller väninna, om man med det kan mena flickvännen. Jag lever ett välsignat liv, för jag kan ibland få det ena, ibland det andra. Alltså egentligen det bästa av bägge! :-)

10.Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
En Maserati Quattroporte. Och bygga om den till en elbil...

11. Har någon någonsin kallat dig lat?
Ja.

12. Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?
Jo, tjena! Som om jag skulle behöva hjälp att somna om kvällarna! Under studietiden myntade en kompis uttrycket ”Man har inte haft en riktig fest om inte Fredrik varit där och somnat”.

13. Vilken CD ligger i din CDspelare just nu?
Ingen. Senast låg en inspelning av Bachs Das Wohltemperierte Klavier med Keith Jarrett däri...

14. Vilken är världens bästa artist just nu?
Fråga någon som har the koll… Typ Björn Gustafsson...

15. Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan och i så fall VAD?
Ja. Diskretion är en hederssak.

16. När var senast någon stötte på dig?
I mitten av november när jag var i London. Hon är nu min flickvän. :-)

17. Vad åt du till middag senast?
En halv kebabrulle. Kall. Överbliven efter min äldste son.

18. Använder du huvtröjor?
Absolut. Visst. Jorusatt...

19. Kan du vissla?
Som om jag hette Johanna.

20. Vem var den senaste som ringde dig?
Min flickvän.

21. Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Radiobilarna! YES! I ROCK!

22. Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Ja. Paranoia går i familjen. :-/

23. Vilket riktnummer befinner du dig i?
018

24. Tittade du på tecknat när du var liten?
JA, selvfølgelig! De hade mycket bättre tecknade serier på dansk TV: ”Så får I ikke mere for den 25-øre!”

25. Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?
42?

26. Hur många syskon har du?
1-7. Det beror på hur man räknar.

27. Är du blyg inför det motsatta könet?
Yes. Men det lägger sig gradvis med åren. (och de ÄR ju så många nuförtiden… ;-) )

28. Vilken film kan du alla replikerna till?
Karl-Bertil Jonssons julafton. Ingen jul utan Karl-Bertil (säger jag som just firat en jul i tystnad, utan KB…)!

29. Äger du några popband t-shirts?
Ja, i våras köpte jag en färgglad Beatles t-shirt. I samma veva övervägde jag att köpa en glittrig ABBA t-shirt men efter noggrant övervägande så avstod jag från det.

30. När flög du senast?
28 november, Norwegian hem från Málaga.

31. Hur många stolar står kring ditt köksbord?
Fyra stycken, läckra, svarta Lilla Åland. Jag är lite kär i mina nya köksstolar...

32. Läser du för skojs skull?
Skoj/bildning. Var slutar det ena och börjar det andra? Ärligt talat?

33. Pratar du några andra språk?
Håhåhåhå! Talar Fredrik några andra språk? Har påven en kul mössa?

34. Diskar du din egen disk?
Nej, jag skickar iväg den. Mac har en ny service som kallas iDisk. Mycket smidig. Disken kommer tillbaka skinande blank, till och med träslevarna glimmar.

35. Har du gråtit offentligt?
Ja.

36. Har du en stationär dator eller en laptop?
MacBook. Once you go Mac...

37. Försöker du alltid lära dig nya saker?
Det kunde vara mitt livsmotto. När jag var liten LÄNGTADE jag efter att bli gammal, så att jag kunde uppnå en status av vishet, efter allt jag skulle ha lärt mig.

38. Vill du just nu göra några tatueringar eller piercingar?
Skulle inte tro det. OM jag någonsin skulle göra det är endast mina barns namn aktuella. Allt annat kan försvinna ur mitt liv.

39. Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?
Ja, egentligen. Men jag är medveten om att jag då kan förefalla stenålders. Men jag är som jag är.

40. Kan du kasta macka?
Ja. Men inte lika bra som min far. Han är en väldigt duktig kastare.

41. Har du någonsin varit på Jamaica?
Nej. Vet inte riktigt varför jag skulle åka dit. Hellre Sankta Lucia eller någon annan, paradisisk ö i Karibien.

42. Vad har du med dig in på bion?
Flickvännen. Nära, nära.

43. Vem var din favoritlärare och varför?
Sigge Lindqvist. En legendar. Större än de flesta världskändisar, men valde ett liv i skymundan. Och undervisade kull efter kull av överambitiösa, elitistiska ynglingar på Tolkskolan. Genom honom delar jag (hyfsat oförtjänt) något centralt med typ 1500 av landets mest begåvade män. Men viktigare än det gav han och Tolkskolan mig insikt och tilltro till att jag egentligen kan lära mig precis vad som helst, hur snabbt som helst.

44. Har du dejtat någon av en annan religion?
Ja, en tjej av judisk börd. Isabella hette hon. Mycket speciell tjej. Stora delar av hennes föräldrars familjer försvann i Förintelsen.

45. Vad har du för väder?
Mulet. Vinter. Mysigt. Skönt och vackert från andra sidan en fönsterruta...

46. Har du en blogg?
Nej, men min 9-årige son håller på att sammanställa en blogg med speltips. Räknas det?

47. Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
Oj. De var så många. Språken. Engelska, tyska, spanska. Matematik. Historia.

48. Gillar du att flyga?
Ja. Men det ger mig dåligt samvete, eftersom det spyr ut CO2 i atmosfären. Vilket påminner mig om att jag måste kolla om jag klimatkompenserat för mina två senaste utflykter. Minns inte. Guldfisk.

49. Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
Lyhörd.

50. När sov du senast på golvet?
Förra onsdagen. Hos min flickvän. Hennes säng låg direkt på golvet. Typ.

51. Vilken är din favorit drink?
Med alkohol: Piña colada.
Utan alkohol: Julmust. Mumz!

52. Gillar du din boende-situation?
Jag ÄLSKAR min lägenhet! Här vill jag bo länge, länge. När barnen blir så stora att de vill ha ett privatliv skulle jag helst vilja köpa en till lägenhet i huset, t ex en liten tvåa, där de kan bo. Och komma ned och äta hos mig/oss.

53. Vilken är din mammas hemstad?
Glömskan.

54. Din pappas hemstad?
Höllviken, Skåne/Estepona, Andalucía.

55. Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
6-6½, vill jag gärna tro. Men sanningen ligger nog närmare 7...

56. Är dina dagar fullbokade och stressiga?
Mindre så än någonsin förr. Arbetsveckan sjunker om en månad från 26 till 22 timmar.
Men jag fyller ut med en massa annat, läkande, givande, uppfyllande. Livet är som allra bäst just nu, faktiskt.

57. Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?
Lektioner? Jag minns det som igår när jag hade lektioner...

58. Vilken är din favoritfrukt?
Ananas.

59. Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Ja. LCHF-fan som jag är. Ingen sekterist, men...

60. Hur gammal blir du nästa födelsedag?
43. Nu är jag 42. Meningen med livet. Har faktiskt inte slagit mig förut. FANTASTISKT!
Jag är så välsignad. :-)

61.Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
Som en påve med katekesen...

62. Tror du på liv på andra planeter?
Ja. Men det kommer nog att se annorlunda ut än vi kan föreställa oss. Och jag tror inte på att vi kommer att kunna åstadkomma transporter eller andra kommunikationer med sådana livsformer.

63. Vem var den sista personen som gjorde dig arg?
En politisk samarbetspartner. Igår. Men ilskan berodde som vanligt på mig själv. Hon ville ha samma post som jag. Jag kom till sans och gav med mig. Hon fick posten. Efter mötet stötte vi ihop, och pratade sakfrågor. Vi tyckte mer eller mindre precis likadant, vilket överraskade oss bägge. Och för ett par minuter sedan ringde hon och erbjöd mig posten vi båda ville ha.
Slutsats: Min rädsla är 1) onödig, 2) ofruktbar, 3) helt ok ändå.

64. Tror du att Gud är man eller kvinna?
Nej. Allahu akbar. Gud är så oändligt mycket större än så. Gud kan inte ”låsas in” i ett mänskligt, begränsat begrepp som kön.

65. Vad var det senaste du åt?
Jag drack frukost, två koppar kaffe. Borde väcka ätteläggarna och göra något vettigt till frukost.

66. Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?
Jag kommer överens med personer, inte kön. Eller så kommer jag inte överens med personer. Fortfarande inte kön.

67. Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Jag tror att min gudfar hette Fredrik. Åtminstone är det den version jag fått höra.

68. Gillar du senap?
Ja. Skånsk, eller dijon. Ingen billig skit.

69. Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
Allt är precis som det skall vara. Extra mycket ju värre situationen är/känns.

70. Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
1989 kom jag nära, men haren sprang till skogs.

71. Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?
K-B Jonsson, kanske?

72. Har du någonsin köpt något från eBay, vad var det senaste i så fall?
Ja. Tror att det senaste jag köpte var från polska eBay, Słownik obrazkowy angielski i francuski ( Engelsk-fransk bildordbok).

73. Tycker du om att krama folk?
Mer och mer. Jag vänjer mig långsamt.

74. Skulle du säga att du är trendig?
Inte så.

75. Äger du en digitalkamera?
Näpp.

76. Vilka kändisar har du blivit jämförd med?
Ingen jämför mig med kändisar.

77. Stör det dig om någon säger att de ska ringa men inte gör det?
Mycket. Harm. DET måste med på min harmlista! Tack!

78. Vilka böcker, om några, har fått dig att gråta?
Gömda av Liza Marklund. Fy fan!

79. Tycker du att du är attraktiv?
Ja, det gör jag nog. Men jag tycker det är lite pinsamt att erkänna det. ;-)

80. Vad är du allergisk mot?
Björk. Stenfrukter (korsallergi med björk). Katt, trodde jag tills helt nyligen. Bruna bönor (med eller utan fläsk).

81. Får du dåligt samvete efter du ätit kött?
Nej. Men jag försöker välja klimatsmart kött. Och avstå någon gång ibland, av klimatskäl.

82. Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
Katarina, hoppas jag. Det är ett väldigt fint namn


Kommentarer
Postat av: smultris

bra där. tatueringar är för drägg!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback